SIDOR

6 juni 2015

Glass - Sandwich utan mjölk och ägg

Sedan jag blev mjölkallegiker för väldigt många år sedan har jag varit sugen på min favoritglass sandwich, men det har inte blivit av att jag gjort egna. Men för några veckor sedan bestämde jag mig för att testa. Jag letade fram några olika olika recept och gjorde om så mitt recept blev anpassat till vad jag kan äta. De blev riktigt lyckade och jag kommer göra nya nu i veckan, de andra har redan tagit slut.
Så här gjorde jag:

Mjuka chokladkex (10 st):
150 gram mjölkfritt margarin, rumsvarmt
1,5 dl strösocker
0,5 dl spad från kikärtor
0,5 tsk vaniljsocker
3 dl vetemjöl
1 dl kakao
1 tsk bakpulver
0,5 tsk salt
  
Vispa margarin och socker pösigt, tillsätt kikärtsspadet.blanda de torra ingredienserna och häll i smörblandningen. Vispa tills det bildas en deg. Plasta in degen och låt vila en stund.

Sätt ugnen på 175 grader. Kavla ut degen på mjölat bakbord. Skär ut lagom bitar, lägg dem på en bakplåtsklädd plåt och gör hål med en gaffel.
Grädda mitt i ugnen i 8 minuter. 
Låt kexen kallna och lägg mellan glass. Jag tycker glassarna blir godast när de legat i frysen lite.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en kommentar!