SIDOR

8 december 2014

Sjukhusvistelse

Stora killen blev sjuk i förra veckan och vi har nu spenderat åtta dagar här på barnavdelningen på sjukhuset. När vi kom in hade han 41 graders feber, så ont i kroppen att det inte gick att röra vid honom och under den lilla stunden vi väntade på läkaren fick han prickar över hela benen. Läkaren visste inte vad det var för fel på honom så vi blev inlagda och massa prover togs. Efter någon dag kom de fram till att han fått streptokocker (halsflussbakterien) i blodet, och hans njurar var rejält påverkade. Efter tre dagar med antibiotika intravenöst började proverna visa på bättre värden, vilket även syntes på E. Det tog några dagar innan febern försvann och han vågade använda vänsterfoten igen. Men sedan i fredags är han igång och springer, dock på tårna men vad gör väl det nu. Det är helt underbart att se honom i farten igen.  Jag är glad att jag inte googlade på allmän sepsis förrän han hade blivit bättre, för det hade gjort mig ännu mer orolig. Han har varit riktigt sjuk vår stora kille.

Jag bor på sjukhuset tillsammans med E och mannen och lillebror bor hemma. I lördags byttes vi av några timmar och jag åkte hem för att sy färdigt ett gäng kjolar som ska skickas till sina ägare. Men det var inte alls roligt att vara hemma och sy, kändes som jag var på helt fel ställe. Så efter att jag sytt en stund körde jag in till mina killar igen.    

Mormor och morfar har varit och hälsat på, i fredags var sonens kompis E på besök och i morgon kommer ytterligare en kompis. Det är så roligt med besök och man märker hur E skiner upp när det händer lite andra saker.

Vid sådana här tillfällen är man extra glad att vi bor där vi gör, sjukvården här är så bra och personalen här på barn är underbar. Både på att ta hand om sjuka barn och oroliga föräldrar. Men nu börjar vi längta hem ordentligt, två dagar kvar tills det blir hemgång och då har E fått antibiotika intravenöst i 10 dagar. Väl hemma kommer det vara en lite tröttare kille några veckor har läkarna sagt, och det kommer redan nu bli julledigt.

Älskade barn med massa spring i benen...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en kommentar!