SIDOR

24 juni 2008

Färgning



Så här såg garnet ut innan, det är som man kan se på bilden tre stycken Trekking. Detta garn är verkligen min favorit när det gäller strumpstickning. Finns att skicka efter hos Garnhärvan.



Bilder på garnet när de hänger på tork... jag är riktigt nöjd med hur garnet blev färdigt!!

Den första bilden är på tyget innan det åkte in i tvättmaskinen för färgning. När jag beställde det tyckte jag att det mörka såg brunt ut.... men det var tyvärr en konstig vinröd färg när det kom med posten. Gillade inte heller färgen på det randiga. Eftersom jag ville ha bruna tyger körde jag båda i tvättmaskinen samtidigt. Andra bilden på hur det blev efter färgningen... Jag är inte jättenöjd med färgen på tygerna men de blev i alla fall bättre än innan. Och de kan nog passa ihop med några av den muddväv som jag tänkt till...



Gårdagskvällen ägnade jag åt att göra en födelsedagspresent till min mamma. Hon fyller år om nån vecka, men eftersom jag inte kommer träffa henne då ska hon få sin present ikväll när jag träffar henne. Hon har länge pratat om en ny brevlåda till sommarstugan... så det har jag fixat till henne. En vit med röda prickar. Om några dagar kommer även en silverfärgad plåtskylt med deras namn på via posten. (Hoppas nu inte att hon läser detta innan hon fått presenten)

7 kommentarer:

  1. Hej!Garnet blev riktigt fint, kanske ska färga med dig nån gång i sommar ändå =) Söt prickig brevlåda, den kommer hon älska! Kram

    SvaraRadera
  2. Vilka härliga färger! Vad färgar du med?
    / Kram

    SvaraRadera
  3. Tack själv! Det var kul att ses! Jag är jättenyfiken på det där med färgen, alltid kul att testa. Gärna redan en dag i sommar!
    Eva

    SvaraRadera
  4. Hej! Kul att du vill vara med i min PIF. Jag är inte säker på om jag har din adress så maila den till guslecar@student.gu.se så kommer det något så småningom.
    /Kram

    SvaraRadera
  5. Härliga färger på garnet och en jättefin och rolig brevlåda! Man blir glad när man ser den! :)

    SvaraRadera
  6. Ojojoj...ge mig inte så svåra val! Ähm...finns det en hemsida så att jag kan se färgprover? Två härvor garn räcker nog, även om jag vill ha ALLT så kommer jag nog inte att sticka så många par strumpor det närmaste...
    Eva

    SvaraRadera
  7. Ok, tror att jag vill ha 4 påsar rött och 2 påsar orange till de första 100 grammen, och 3 påsar gult och tre påsar grönt till resterande 100 gram. För om man gör så som du sa så måste man kunna ringla färgen över härvan och få flamfärgat garn? Och jag gillar inte tunna färger så det är väl bäst att ta 6 påsar totalt till varje härva? Eller tänker jag fel?
    Eva

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en kommentar!