SIDOR

9 juni 2013

Mönster - midsommarkrans till bläckfiskarna

Det är bra att ha påbörjat en bläckfisk och gjort alla ökningarna på kroppen för att ha något att mäta på, så kransen blir lagom just din bläckfisk.

Kransen består av många olika delar som i tillslut monteras ihop. Den är inte speciellt svår att göra, bara lite pilligt ;-)

Jag har virkat allt i garnet Mandarin Petit och använt mig av virknål 2,5.

Kransstomme
Lägg upp 40 maskor (eller det antal du behöver för att kransen ska nå runt bläckfiskens huvud) med dubbel tråd. Slut till en ring med en sm.
Varv 1: 1 fm i varje sm.
Varv 2: 1 fm i varje fm.

Blomma
5 fm kring en magisk ring, slut med en sm.
2 fm i varje fm. (10 fm totalt), slut med en sm.
Blombladen
I första m: 1 sm, 1 lm, 2 st.
I andra maskan: 2 st, 1 lm, 1 sm. Nu är första blombladet färdigt, gör fyra till på samma sätt.

Nu är första blomman färdig, fortsätt göra så många som du vill ha till din krans. ( Jag gjorde sex stycken blommor till min)

Blad
Virka 12 lm. Virka tillbaka på lm så här: 1 sm i 2:a och 3:e lm, 1 hst i 4:e och 5:e lm, 1 st i 7:e och 8:e lm, 1 hst i 9:e och 10:e lm och sedan 1 sm i 11:e och 12:e lm. 

Virka en lm och sedan virkar du enligt ovan även på andra sidan av de 12 lm.

För att det inte skulle bli så många trådar att fästa gjorde jag så att jag nu flyttade mig med sm längst med kransstommen och gjorde bladen fast där jag ville ha dem.

Smycka kransen med blommorna. Var extremt noga med att de sätts dit ordentligt eftersom bläckfisken ska till ett litet barn. Fäst alla trådar, utom de till kransstommen. De använder du nu när du ska sy fast blomsterkransen på bläckfisken. Sy små stygn runt hela stommen så den sitter ordentligt fast på bläckfisken.

Är det något du inte förstår? Fråga gärna! Kanske är det något i mönstret jag behöver förtydliga...

Mönster till kjolen hittar du här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en kommentar!